اطلاعیه هیات ريیسه شورای اروپايي نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان
هیات ريیسه شورای اروپايي نهضت فراگیر هیات ريیسه شورای اروپايي نهضت فراگیر

 

 

21 ماه جولای 2007

 

هیات ريیسه شورای اروپائی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان در جلسه مورخ19 ماه جولای خویش به استماع گزارش رفقا محمد عارف صخره وفضل احمد طغیان در باره دیدار با محترم علومی رئیس حزب متحد ملی پرداخته ونتیجتاً به اطلاع همه دوستان ،رفقا وعلاقمندان وحدت ویکپارچگی جنبش داد خواهانه افغانستان می رساند که شورای اروپائی حزب متحد ملی افغانستان به قلم رئیس آن محترم یاسین بیدار اطلاعیه ای رابه تاریخ 13 ماه جولای در سایت مهربه نشر رسانیده که در آن نه تنها واقعیت وارونه ارائه گردیده بلکه موضوع با اهمیت مذاکرات سیاسی به طور سطحی ویک جانبه مورد ارزیابی قرار گرفته است.در ورای این اطلاعیه تلاش فرار به جلو وملامت سازی دیگران قبل از اینکه خودشان با دلایل منطقی مورد ملامت قرار گیرند به صراحت به مشاهده میرسد.

اولاً باید گفت که مذاکره بین نیروهای سیاسی از راههای شناخته شده اصولی صورت میگیرد.دیداری که قرار بود بین محترم علومی ودو سه تن از اعضای رهبری اروپائی نهضت فراگیر به وساطت محترم شفیع قادری صورت گیرد به معنی واقعی کلمه مذاکرات سیاسی نبوده است زیرا در رهبری هیچ یک از احزاب هردو طرف موضوع مذاکره مورد ارزیابی وتصویب قرار نگرفته است. هر دیداری را نباید مذاکره دانست. مذاکره آن است که قبلاً هیات های تعین شده از جانب هردو سازمان(نهضت وحزب متحد ملی) با آجندای مشخص، با ترکیب هیات های معین وبا تعیين محل مذاکره انجام دادند.

ثانیاً باید گفت که نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان نه تنها در سطح اسناد پایه ای خود ضرورت اتحاد ، وحدت عمل وبالاخره وحدت سازمانی نیروهای همفکر وهمسو را بار ها وبا تاکید وبا استدلال مطرح ساخته است بلکه در طول موجودیت خود با عده زیادی از نیروهای وطن پرست، ترقی خواه وآزادی دوست با صداقت وپیگیری به مذاکره صادقانه،واقع بینانه و دلسوزانه به حال مردم وجنبشهای ترقی خواهانه  پرداخته است که این بر کسی پوشیده نیست.چنانچه ما مذاکرات را با روحیه باز وصادقانه وبا متانت وتواضع کامل با حزب متحد ملی انجام دادیم.

اطلاعیه اخیر شورای اروپائی حزب متحد ملی ما را وامیدارد که یک بار دیگر این دوستان خود را به بردباری ، واقع نگری وکمی تواضع دعوت کنیم وهمچنان ما را دربرابر این اجبار قرار میدهد که علیرغم میل مابرای حفظ فضای تفاهم، درقبال قلب واقعیت سکوت نکنیم وبناً موارد ذیل را تذکر میدهیم:

1-      ترکیب هیاتی راکه بنام هیات شورای اروپائی نهضت متشکل از رفقا:شفیق الله توده يي،محمد عارف صخره، فضل احمد طغیان و حبیب منگل در اطلاعیه آمده است هیچ ارگان رهبری نهضت فراگیر در اروپا تعیين نکرده است.  بعد از تفاهماتی که بین محترم شفیع قادری ورفیق محمد عارف صخره در جهت دیدار با محترم علومی صورت گرفت، رفیق شفیق الله توده يي در جریان قرارداده شد وموافقت ایشان در مورد دیداررفقا صخره وطغیان با محترم علومی اعلام گردید. رفیق ولی محمدزیارمل عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي و رييس شورای کشور هالند نهضت فراگیربنابر پيشنهاد رفیق فضل احمد طغیان جهت شرکت در این دیدارعازم محل گردید.

2-      نه تنها فیصله به عمل نیامده بود که دیدار در منزل محترم علومی صورت گیرد بلکه از جانب رفقای متذکره مربوط به نهضت مطرح شده بود که دیدار در منزل محترم علومی صورت نگیرد (که برای این مطلب دلایل فراوانی وجود داشت که در اینجا طرح آن ضرور نیست). وبه همین علت مشخص هم بود که منزل رفيق علی احمد صارم برای دیدارازجانب هردو طرف تعیين شده بود و الی چه ضرورتی میتوانست وجود داشته باشد که رفقا از هالند به آلمان به منزل محترم علی احمد صارم بروند تا دوباره به هالند به منزل محترم علومی  برگردند.

« ببین تفاوت ره زکجاست تا به کجا!»

واما درباره دیدار در منزل محترم افضل لودین قضیه عکس آن است که در اطلاعیه شورای اروپائی حزب متحد ملی آمده است.

 ادعای اینکه سلسله مذاکرات «در نتیجه در گذشت مرحوم محمود بریالی  ومصروفیتهای دوستان نهضت برای تشکل مجدد دوستان عملاً به تعویق افتیده بود» برای ما طرحی جدی نیست ونباید باعث ایجاد توهم وابهام گردد؛ در اسناد مختلف نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان درمورد اینکه چگونه حزب متحد ملی مذاکرات را دچار رکود ساخت به تفصیل وبا صراحت توضیح داده شده است.

در اطلاعیه شورای اروپائی حزب متحد ملی گذشته از قلب واقعیت ها، حدس وگمانها واتهام زنی های آشکار وبی مورد وبی پایه وجود دارد ؛از قبیل:« از قرار معلوم محترم توده ای به عوض خود محترم ولی زیارمل را به دستورمحترم نور احمد نور وشخص خودش فرستاده بود که نمایندگان شان فراتر قدم نگذارند وبه منزل محترم علومی نروند»(!؟)

«…وبعد از تماسهای تلفونی با محترم شفیق الله توده ای ومحترم نور احمد نوربلاخره پیشبرد مذاکرات را سبوتاژ کردند»(!؟)(هیچگونه تماس تلفونی از جانب رفيق زيارمل از همان محل نه تنها با رفیق توده يي بلکه وبطریق اولی با هیچ رفیق دیگری صورت نگرفته است.)

«...محترم ولی زیارمل که احتمالا از صلاحیت بیشتر برخوردار بود»وغیره

باید صراحت داد که نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان دارای اساسنامه وتشکیلات مدرن ومبتنی بر عملکرد دموکراتیک بوده وافراد تنها از آن صلاحیتی برخوردار اند که اساسنامه برای شان در نظر گرفته است.درین جاهیچ گونه «از قرار معلوم» ویا نا معلومی نمیتواند جای اصول را بگیرد.و هیچ گونه «احتمالاً» نمیتواند صلاحیت بیشتری برای افراد بدهد.

 

رفقا ودوستان گرامی!ما معتقد هستیم که مواردی مانند آنچه جواب آن را در بالا ملاحظه فرمودید نباید بسیار بزرگ ساخته شده و وسیله تبلیغ قرار گیرد. چنین مواردی احتمالاً میتواند در روال عادی کار سر بزند .نباید غیر عمده را عمده ساخت و دقیقاً بر پایه همین دید بود که ما نخواستیم درین مدت علیرغم خلف وعده طرف مقابل، آن را در ملاٌ عام مطرح بسازیم ولی اینک دوستان ما در حزب متحد ملی مارا مجبور ساختند از حق دفاع از خود ما واز حقیقت استفاده کنیم.

امید وار هستیم جنبش چپ افغانستان بتواند از سطح کنونی فراتر رفته و  سیر ارتقائی را در جهت طرح مسائل بزرگ مربوط به سرنوشت رقت بار مردم افغانستان با دید وسیع وسعه صدربپیماید.

 

هیات ريیسه شورای اروپائی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان.

 


July 23rd, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها